داستان آمریکایی

American Fiction 2023
None/10
5 مناسب برای بالاتر از 18 سال

‌فیلم داستان آمریکایی (American Fiction) در ژانر کمدی و درام به نویسندگی و کارگردانی کورد جفرسون‌ ‌است که اولین اثر بلند او محسوب می‌شود. این فیلم بر اساس رمانی به نام پاک کردن (Erasure) اثر پرسیوال اورت ساخته شده است. در این فیلم رمان نویسی که از فعالیت در‌ زمینه هجو و کمدی توهین آمیز مربوط به سیاه پوستان خسته شده است رمانی را با نام مستعار به چاپ میرساند که او را وارد مرکز چالشهای دیوانه وار و ریاکارانه ای میکند که ادعا میکرد از آنها بیزار است. کارگردان این فیلم کورد جفرسون است و بازیگرانی مانند جفری رایت، اسکایلر رایت و جاین ایلس در آن بازی میکنند. این فیلم در 22 دسامبر‌ 2023 (1 دی 1402) توسط مترو گلدن مایر در آمریکا اکران خواهد شد.

‌«داستان آمریکایی»؛ روایت یک نویسنده از یک نویسنده

فیلم داستان آمریکایی در ژانر کمدی و درام بر اساس رمانی به نام پاک کردن (Erasure) به قلم پرسیوال اورت ساخته شده است. او که داستانهای کوتاهش جز بهترین داستان‌های کوتاه آمریکا شناخته شده در سال 2001 رمان پاک کردن را نوشت. فیلم جفرسون داستان مانک الیسون (Thelonious “Monk” Ellison) را دنبال میکند. او نویسنده سرخورده‌ای است که از نوشتن در زمینه کمدی "سیاه" خسته شده؛ نوعی از کمدی که دست گذاشته است روی تمسخر و هجوهای تکراری و خسته کننده سیاه پوستان. او رمانی با نام مستعار چاپ میکند که چالشی جدید برایش به وجود می‌آورد. از یک سو زمان انتشار رمان او همزمان است با انتقادهایی به صنعت سرگرمی در رابطه با این نوع از کمدی و از سوی دیگر هم انتشار رمان او را وارد چالشهایی جنون آمیز میکند.

کورد جفرسون کِی تصمیم گرفت کارگردان شود؟

کورد جفرسون را همیشه در جایگاه نویسنده سریالهایی مانند Watchmen، The Good Place و Master of None شناخته‌ایم. بیرون از حوزه نویسندگی هم تجربه کار تهیه کنندگی را در مواردی داشته است اما خود او هم هرگز به کارگردانی مستقل یک فیلم فکر نمیکرد تا زمانی که عزیز انصاری کارگردان هندی تبار سریال Master of None از او پرسیده بود آیا قصد دارد خودش کارگردانی کند یا نه؟

جفرسون بعدها گفته بود در جواب انصاری گفتم: «من به مدرسه فیلم‌سازی نرفته‌ام و حتی چیزی در مورد دوربین و نورپردازی نمیدانم» پاسخ انصاری احتمالا اولین بذر را در ذهن جفرسون کاشت، بذری که محصولش فیلمی به نام «داستان آمریکایی» شد. انصاری گفته بود من هم فقط برای تجارت به نیویورک رفته بودک کافی است افرادی را استخدام کنی که توانایی فنی دارند و بتوانند چیزی را که در ذهن تو است بیان کنند.

شروع واقعی در دوران همه گیری کووید

در سال 2020 در اوج روزهای همه گیری بیماری جفرسون مانند بسیاری دیگر احساس افسردگی و ملال میکرد. در همین ایام او روزی مشغول مطالعه نقدها و یادداشتهایی درباره کتاب Interior Chinatown بود که در آنجا اشاره شده بود که این کتاب یادآور طنز کتاب «پاک کردن» است. همین جرقه ای بود که باعث شد او کتاب را تهیه کرده و ور تعطیلات کریسمس آن را یک نفس بخواند. همزمان ایده فیلمنامه به ذهن او رسید فیلمنامه ای به قول خود جفرسون در تمام طول نگارش آن برای شخصیت اصلی صدای جفری رایت را می شنید.

جفری رایت بازیگر نقش مانک در فیلم داستان آمریکایی 2023

عوامل و بازیگران فیلم «داستان آمریکایی»

  • کورد جفرسون در اولین تجربه کارگردانی خود کار نوشتن فیلمنامه را هم بر عهده داشت و در این مسیر پرسیوال اورت هم با او همکاری کرده است.
  • جفری رایت با کوله باری از جوایز نقش اول فیلم را به عهده گرفته است و در نقش مانک ظاهر شده است. او که با سریال وست ورلد برنده جایزه امی شده یکی از محورهای اصلی روایت داستان است.
  • اسکای رایت در فیلم American Fiction در نقش بریتانی ظاهر شده است تجربه بازی در سریال دکستر و 1-1-9 را دارد.
  • لئون را در فیلم داستان آمریکایی John Ales بازی میکند این بازیگر را احتمالا با نقشهایش در سریال محبوب واکینگ دد و افوریا میشناسید.

افتخارات و جوایز فیلم

تا امروز اولین تجربه کارگردانی فیلم برای جفرسون یه موفقیت خیره کننده به حساب می‌آید. فیلم در هر جشنواره‌ای که حاضر شده است از فیلمهای مهم و تحسین شده به حساب آمده است. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به فهرست جشنواره ها و جوایز فیلم «داستان آمریکایی»

  • برنده بهترین فیلم از نگاه مردم در فستیوال بین المللی فیلم تورنتو (Toronto International Film Festival)
  • برنده جایزه طنز و انسانیت در فستیوال بین اللمللی هارت لند (Heartland International Film Festival)
  • برنده جشنواره بین المللی میل ولی (Mill Valley Film Festival)
  • برنده فستیوال بین المللی سن دیه گو (San Diego International Film Festival)
  • برنده جایزه تماشاگران در جشنواره میدلبرگ (Middleburg Film Festival)

سخن آخر

فیلم داستان آمریکایی به عنوان اولین تجربه کارگردانی سازنده‌ی آن برتر از انتظار ظاهر شده است و در گیشه هم احتمالا موفق ظاهر خواهد شد. فیلم به عنوان یکی از کم ادعاهای سال 2023 جای خود را در فهرست تماشای خیلی از علاقمندان به سینما باز خواهد کرد و پس از اکران آن در اولین روز دی ماه 1402 از آن بیشتر خواهید شنید. پلانو از شما دعوت میکند پس از اکران فیلم و اننتشار نسخه با کیفیت آن از تماشای آنلاین فیلم در پلانو لذت ببرید.

فیلم‌های مرتبط با داستان آمریکایی

دیدگاه‌ها
دریافت اعلان notif

مـی‌خــواهیــد در جـریـــان به‌روزترین اخبار سینما باشید؟