فیلم خاکسپاری The Burial 2023

خاکسپاری

The Burial 2023
7.1/10
5 مناسب برای بالاتر از 18 سال

فیلم خاکسپاری (The Burial) محصول سال 2023 آمریکا به تهیه‌کنندگی آمازون استودیوز است و مهرماه پس از نمایش در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو، در شبکه آمازون پرایم ویدئوز به نمایش درآمد. این فیلم داستان ماراتون دادگاهی بزرگی در دهه 90 مربوط به شکایت یک کسب و کار کوچک تدفین از شرکتی بزرگ و مولتی میلیاردر است.

فیلم خاکسپاری؛‌ نبرد نابرابر

‌داستان فیلم The Burial (خاکسپاری) بر اساس داستانی واقعی است که در سال 1995 در ایالت فلوریدا رخ داد. این ماجرا اولین بار در مقاله‌ای در مجله نیویورکر به سال 1999 منتشر شد. نویسنده مقاله جاناتان هار، روزنامه‌نگار و نویسنده آمریکایی و مولف کتاب A Civil Action 1995 است.

ابتدا برادران وارنر برای ساخت فیلمی از این واقعه دست به کار شد ولی در نهایت در سال 2018 استودیوی آمازون پا پیش گذاشت. داستان خاکسپاری توسط داگ رایت Doug Wright توسعه داده شده و فیلمنامه نهایی توسط او و مگی بتس نوشته شده است.‌کارگردانی این فیلم نیز توسط مگی بتس Margaret Betts کارگردان جوان و تحسین شده در جشنواره ساندنس 2017 انجام شد.

در فیلم The Burial دو بازیگر باتجربه و مطرح هالیوود در دو نقش اصلی بازی می‌کنند. تامی لی جونز بازیگر نقش جری اوکیف صاحب شرکت کوچک خدمات تدفین و جیمی فاکس بازیگر نقش ویلی‌ای گری دکیل دادگستری که پرونده جری را به دادگاه برد هستند.

در کنار این دو، جرنی اسمولت (مامه دونس)، بیل کمپ (ریموند لوون)، مامودو اتیه (هال داکینز) و پاملا رید (آنت اوکیف) نقش شخصیت‌های دیگر خاکسپاری را بازی کرده‌اند.

جیمی فاکس و تامی لی جونز در فیلم خاکسپاری

داستان باورنکردنی یک محاکمه میلیونی

جری اوکیف پیرمردی است که صاحب کسب و کار کوچک خدمات تدفین است که به دلیل دسیسه شرکت بزرگ لوون در قرارداد، در حال ورشکستگی است.‌او ناامیدانه با ویلی گری وکیل پرانرژی و موفق دعاوی که سابقه خوبی در پرونده‌های آسیب‌دیدگی دارد مشورت می‌کند. ویلی این پرونده به ظاهر غیرممکن را می‌پذیرد و ماراتون دادگاهی علیه شرکت لوون با درخواست غرامت 125 میلیون دلار به راه می‌اندازد. فیلم The Burial داستان تلاش تیم وکالت ویلی در دادگاه و نتیجه باورنکردنی و عجیب آن است.

فیلمی که عبوس نیست

با اینکه خاکسپاری مسئله جدی و دادگاه خاصی را روایت می‌کند و ادعا و تلاشی برای کمدی بودن ندارد ولی عبوس و خشک نیست و حس شوخ طبعی و ملاحت جاری در آن آن باعث می‌شود که تماشاگر همراهی بیشتری با وقایع فیلم داشته باشد.

در آغاز دیدن ترکیب یک مرد سفید پوست پا به سن گذاشته و وکیل جوان سیاه پوست با انرژی توجه خاصی برنمی‌انگیزد ولی در نهایت احساس مسئولیت و همدلی این همراهی را به دوستی‌ای -البته پرمنفعت- تبدیل می‌کند.

موضوع فیلم و موفقیت دعوای حقوقی فردی عادی در برابر شرکتی بزرگ باعث شده است که بیننده با دو شخصیت اصلی همذات پنداری کند و به انتظار موفقیت آنها فیلم را دنبال کند.

تامی لی جونز بازیگر کهنه‌کار آمریکایی آنقدر تجربه و اعتماد به نفس دارد که صرفا با حضور، شخصیت خود را با کمترین اکت و فعالیت به مخاطب معرفی کرده و در ذهن او ته‌نشین می‌کند.

در کنار او جیمی فاکس قرار دارد که در سنین میانسالی به اوج بازیگری خود دست یافته و شخصیت پرشور و نترس وکیل موفق فیلم را باورپذیر و باقدرت بازی می‍کند.

مگی بتس کارگردان این فیلم برای ساخت فیلمش به سراغ الگوهای قدیمی هالیوود رفته و استفاده به جا و موثری از آن‌ها کرده است. او تلاشی برای متفاوت نمایی و تحت تاثیر قراردادن مخاطب با جلوه‌های ویژه و ایده‌های فیلمبرداری و تدوین خاص انجام نداده و تلاش کرده است هیجان را در بازی بازیگران و روایت فیلمش ایجاد کند.

فیلم خاکسپاری درامی که در یک دادگاه میگذرد

فیلم The Burial؛ درام دادگاهی جذاب

در The Burial، مسئولان استودیو آمازون یک داستان دادگاهی در اختیار داشتند که روی کاغذ همه مولفه‌های سینمایی و فراز و نشیب‌های دراماتیک را داشت ولی لازم بود که این مواد اولیه در دستان معتمد و کاربلدی قرار گرفته و تبدیل به محصول نهایی شود.

برای نوشتن فیلمنامه این فیلم از داگ رایت نمایشنامه و فیلمنامه‌نویس باسابقه دعوت به همکاری شد. رایت نویسنده گزیده‌کاری است که بیشتر تجربیاتش در تئاتر نیویورک و برادوی بوده و تاکنون جوایز زیادی را نیز نامزد شده یا به دست آورده است.

مهمترین کار او در سینما، نوشتن فیلمنامه فیلم پرها Quills 2000 بود که براساس نمایشنامه‌ای از خودش نوشته شد. این فیلم به کارگردانی فیلیپ کافمن و با حضور ستارگانی نظیر کیت وینسلت، جفری راش، واکین فینیکس و مایکل کین ساخته شد. رایت در این فیلم نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب بهترین فیلمنامه شد.

در ابتدا قرار بود که الکساندر پین فیلم را کارگردانی کند. پین با درباره اشمیت، راه‌های جانبی و نبراسکا برای اهالی سینما شناخته شده است. این همکاری به نتیجه نرسید و آمازون تصمیم گرفت دست به ریسک زده و از کارگردانی جوان ولی تحسین شده و آینده دار برای کارگردانی دعوت کند.

مگی بتس کارگردان جوان نیویورکی کار خود را با ساختن مستند آغاز کرد و پس از یک فیلم کوتاه، در سال 2017 اولین فیلم بلند خود با نام شاگردی Novitiate ساخت.‌

فیلم خاکسپاری مستقل در جشنواره ساندنس به نمایش درآمد و نامزد دریافت جایزه بزرگ هیات ژوری شد و در نهایت جایزه ویژه هیات داوران برای دستاوردهای کارگردانی را از آن خود کرد.

فیلم خاکسپاری چطور آنلاین تماشا کنیم؟

میتوانید فیلم خاکسپاری را هم اکنون با کیفیت HD و دوبله فارسی در سایت پلانو تماشا کنید. پلانو سینمای اختصاصی شما است برای دسترسی به فیلمهای روز سینمای جهان. همراه با پلانو از تماشای آنلاین فیلم لذت ببرید.

فیلم‌های مرتبط با خاکسپاری

دیدگاه‌ها
دریافت اعلان notif

مـی‌خــواهیــد در جـریـــان به‌روزترین اخبار سینما باشید؟