جیرجیرک و مورچه

Cricket & Antoinette 2023
7.6/10
3 مناسب برای بالاتر از 12 سال

انیمیشن جیرجیرک و مورچه (جیرجیرک و آنتوانت) Cricket & Antoinette محصول 2023 سینمای کرواسی است که برداشتی آزاد از داستان معروف جیرجیرک (ملخ) و مورچه است. در این انیمیشن جیرجیرکی شاد که نوازنده موسیقی است و شاهزاده خانم مورچه‌ای زحمتکش و پرکار به یکدیگر علاقه‌مند شده و باید تلاش کنند برای رسیدن به هم، سبک زندگیشان را متعادل کنند. همراه با پلانو از‌ تماشای آنلاین این کارتون لذت ببرید.

انیمیشن جیرجیرک و مورچه (جیرجیرک و آنتوانت) Cricket & Antoinette

انیمیشن جیرجیرک و مورچه محصول 2023 سینمای کرواسی است که برداشتی آزاد از داستان معروف جیرجیرک (ملخ) و مورچه است. در این انیمیشن جیرجیرکی شاد که نوازنده موسیقی است و شاهزاده خانم مورچه‌ای زحمتکش و پرکار به یکدیگر علاقه‌مند شده و باید تلاش کنند برای رسیدن به هم، سبک زندگیشان را متعادل کنند. در این میان اسیر شدن شاهزاده خانم مورچه توسط یک مورچه بدذات، مشکلات این دو را بیش از پیش می‌کند.

‌تقابل کار و تفریح

این انیمیشن سینمایی توسط لوکا روکاوینا، کریستین میلیچ و دینو کراپان کارگردانی شده است. فیلمنامه توسط لوکا روکاوینا و رونا زولج نوشته شده است.

فیلمنامه برداشت آزادی از افسانه جیرجیرک و مورچه است که قرن‌ها به نقل از ازوپ، داستان‌گوی باستانی یونانی سینه به سینه منتقل شده است. این افسانه بعدها و در قرن هفدهم توسط ژان دولا فونتن، حکایت نویس شهیر فرانسوی به صورت کتاب منتشر شد.

در نسخه زبان اصلی، صدا پیشگان شخصیت‌ها، تارا تالر (آنتونت)، مارکو پتریچ (کت)، فیلیپ ویدوویچ (آنتئودور)، لوکا پتروسیچ (رودی) و درازن کوچک (آنتیکوار) هستند.

این انیمیشن به تهیه کنندگی دینو کرپان و شرکت Diedra تولید و در ژانویه 2023 در کرواسی و سپس در کشورهای دیگر اروپا و آمریکای شمالی اکران شد.

انیمیشن جیرجیرک و مورچه

کِت و آنتوانت: دو روی سکه

آنتوانت شاهزاده زیبای تپه مورچگان است. مورچه‌های تپه به چیزی جز کار سخت و تلاش شبانه روزی برای تهیه آذوقه زمستانی فکر نمی‌کنند. در سرزمین مورچه‌ها هر کاری غیر از (کار) کردن ممنوع است.

کِت جیرجیرک موسیقیدان و آواز خوان بی‌خیالی است که یک گروه موسیقی دارد و روز و شب در حال خوش گذرانی و اجرای موسیقی برای دیگر جیرجیرک‌هاست.‌

روزی در اثر اتفاقی، آنتوانت از روی تپه مورچه‌ها به پایین پرتاب شده و کنار کت فرود می‌آید. این دو با یکدیگر آشنا شده و به هم علاقه‌مند می‌شوند.

آنتوآنت متوجه می‌شود که کت و دیگر جیرجیرک‌ها هیچ کاری برای زمستان پیش رو نکرده‌اند و بدون آذوقه از بین خواهند رفت. اما تلاش او برای اخطار دادن به کت بی نتیجه مانده و او گوشش به این حرف‌ها بدهکار نیست.

آنتوانت به تپه مورچگان برمی‌گردد و وقتی آوازی را زیر لب زمزمه می‌کند، آنتئودور، مورچه بدذات و خطرناک، به بهانه این کار غیرمجاز، او را در بالای تپه حبس کرده و از او می‌خواهد که با او ازدواج کند تا بتواند پادشاه مورچه‌ها شود.

خبر به کِت می‌رسد، او و دیگر جیرجیرک‌ها در کنار مادربزرگ آنتوانت یعنی ملکه آنتلیزابت برای نجات او و شکست آنتئودور خبیث و دوستانش، متحد می‌شوند.

نگاه امروزی به افسانه قدیمی

سینمای کشور کرواسی قدرت و شهرت زیادی در دنیای سینما ندارد. انیمیشن جیرجیرک و مورچه در مقیاس این سینما پروژه بلندپروازانه‌ای به نظر می‌رسد.

تیم کارگردانی این انیمیشن آگاه از این واقعیت که از نظر تکنیک انیمیشن‌سازی در برابر بزرگان انیمیشن دنیا حرف زیادی برای گفتن نخواهند داشت، سعی کردند با فیلمنامه و ایده‌ای جذاب و نگاهی متفاوت به حکایتی قدیمی، ارزش افزوده دیگری برای انیمیشنشان ایجاد کنند. تلاشی که تا حد زیادی موفق بوده است.

در این حکایت قدیمی که تقریبا در کل دنیا و از جمله ایران به صورت‌های مختلف برای کودکان بیان شده است. کار و تلاش و آینده نگری دربرابر خوشگذرانی و تفریح و دم را غنیمت شمردن قرار گرفته و البته کار و تلاش پیروز میدان بوده است.

نویسندگان فیلمنامه اما این قصه را به گونه‌ای دیگر روایت کرده‌اند. در دنیای جیرجیرک و مورچه، دنیای جیرجیرک شلوغ، بی‌نظم ولی خلاقانه و پر از شور زندگی توصیف شده است. دنیای مورچه نیز فقط با کار و تلاش و زحمت ولی خشک و‌ بدون لحظه‌ای اندیشیدن به خود به تصویر کشده شده است.

این دو زندگی در دو دنیای متفاوت و در دو سوی افراط و تفریط، به کمک عشق به حد میانه تمایل پیدا می‌کنند. جایی که کت و آنتوانت متوجه می‌شوند که جنبه‌های دیگری نیز در زندگی وجود دارد و کسی موفق است که بتواند به صورت متعادل همه این جنبه‌ها را در زندگی خود رعایت کند.‌

درس مهم این داستان این است که تلاش و آینده نگری، لزوما روبروی تفریح و شور و شعف زندگی قرار ندارد و حضور هر دو جنبه در زندگی لازم و مهم است.

‌انیمیشن جیرجیرک و مورچه (جیرجیرک و آنتوانت) Cricket & Antoinette را چطور آنلاین تماشا کنیم؟

این فیلم انیمیشن ماجراجویی و خانوادگی برای تماشای آنلاین علاقه‌مندان به سینما توسط VOD پلانو به صورت اختصاصی دوبله فارسی شده و با بالاترین کیفیت در دسترس قرار گرفته است.

فیلم‌های مرتبط با جیرجیرک و مورچه

دیدگاه‌ها
دریافت اعلان notif

مـی‌خــواهیــد در جـریـــان به‌روزترین اخبار سینما باشید؟