فیلم کاتاک: نهنگ سفید شجاع Katak: The Brave Beluga 2023

کاتاک: نهنگ سفید شجاع

Katak: The Brave Beluga 2023
6.8/10
3 مناسب برای بالاتر از 12 سال

انیمیشن ماجراجویی و کمدی کاتاک: نهنگ سفید شجاع (Katak: The Brave Beluga) محصول سال 2023 کمپانی 10e Ave کشور کانادا است که در فوریه این سال اکران شده است. کارگردانی این انیمیشن رایانه‌ای کار مشترک نیکولا لمای و کریستین دالر دوپونت است. آندره لامبرت نویسنده فیلمنامه کاتاک قصه نهنگ سفید کوچکی را تعریف می‌کند که برخلاف دیگر همنوعانش هنوز رنگش خاکستری است و جثه کوچکی دارد. او برای اثبات اینکه شجاع و بزرگ شده است و برای یافتن پدربزرگ گمشده‌اش از گله جدا شده و به ماجراجویی در دریای قطب شمال مشغول می‌شود. جایی که یک خرس قطبی و یک نهنگ قاتل او را به چالش می‌کشند. برای تماشای آنلاین این انیمیشن زیر آبی با رسانه پلانو همراه باشید.

کاتاک: نهنگ سفید شجاع: شجاعت باید در ذهن تو باشد

انیمیشن رایانه‌ای کاتاک: نهنگ سفید شجاع‌ در ژانر ماجراجویی و کمدی محصول شرکت انیمیشن‌سازی کانادایی 10e Ave در سال 2023 است. این شرکت در مونترآل، ایالت فرانسوی زبان کبک کانادا قرار داشته و انیمیشن را به دو زبان فرانسه و انگلیسی تولید و به نمایش گذاشته است.

فیلمنامه این انیمیشن توسط آندره لمبرت (Andrée Lambert‌) نوشته شده و کارگردانی آن به صورت مشترک با نیکولا لمای (Nicola Lemay) و کریستین دالر دوپونت (Christine Dallaire-Dupont) بوده است. لمای و دوپونت تجربه زیادی در بخش‌های فنی تولید انیمیشن‌های کانادایی داشته و این فیلم به ترتیب دومین و اولین فیلم بلندی است که به عنوان کارگردان در آن حضور دارند.

صداپیشگان اصلی کاتاک: نهنگ سفید شجاع در نسخه انگلیسی آن، رابرت نیلور (کاتاک)، اسکایلر کلارک (لولو)، النور نوبل (سیم)، وایات بوون (آلبی)، مارک کاماچو (پاپاراتزی) و جینت رنو (مادربزرگ) هستند.

برای شجاع بودن نیاز نیست بزرگ باشی

نهنگ‌های سفید یا بلوگاها، در هنگام تولد رنگ خاکستری دارند. این نهنگ‌ها با گذر زمان کم کم بالغ شده و رنگشان به سمت سفیدی میل می‌کنند. نرهای بالغ در گروه‌هایی در دریا به گردش می‌پردازند . ماده‌ها در کنار نوزادان و کودکان در کنار یکدیگر می‌مانند.

کاتاک نهنگ سفید نری است که کم کم به سن بلوغ نزدیک می‌شود ولی هنوز نه جثه درشتی دارد و نه رنگش از خاکستری تغییر کرده است. او نگران است که نتواند وارد جمع نرهای بالغ شود.

کاتاک برای اینکه به دیگران اثبات کند که بالغ و شجاع و قدرتمند است و همچنین برای برآورده کردن آخرین آرزوی مادربزرگ محبوبش یعنی پیدا کردن پدربزرگ گمشده‌اش، به تنهایی دست به سفری خطرناک و طولانی در دریای قطب شمال می‌زند. او در این سفر با موجوداتی خاص و عجیب دوست شده، با نهنگ‌های قاتل و خرس‌های قطبی دست و پنجه نرم کرده و تجربیات گران‌بهایی به دست می‌آورد.

انیمیشنی با پیام‌های انسانی و محیط زیستی

فیلمنامه کاتاک: نهنگ سفید شجاع اولین تجربه خانم آندره لمبرت در دنیای انیمیشن است. او پیش از این در برنامه‌های مخصوص کودکان و نوجوانان مانند برنامه محبوب Toc Toc Toc نویسندگی کرده بود.‌

وی دوست داشت داستانی درباره کودکی بنویسد که با همسالانش تفاوت فیزیکی دارد و این موضوع آزارش می‌دهد ولی در انتها وضعیت خود را می‌پذیرد و تلاش می‌کند با همه خصوصیات خاص خود، بهترین عملکرد را داشته باشد.

لمبرت در جریان قایق‌سواری تابستانه در رودخانه سنت لاورنس پارک ملی سگنی فورد ایالت کبک، با گله‌ای از نهنگ‌های سفید مواجه شد و متوجه شد که پهنه این رودخانه زیبا و نهنگ‌های در خطر انقراض سفید برای روایت داستانش مناسب هستند.

او تلاش کرد در کنار روایت قصه‌ای جذاب و پر هیجان، نگاهی نیز به اتفاقات منفی زیست محیطی در منطقه بخصوص اثرات گرم شدن زمین و آب شدن یخ‌های قطب و زندگی در خطر گونه‌های قطبی بیندازد.

‌ ‌

انیمیشن کم‌ادعا ولی قابل احترام

انتخاب دنیای زیر دریا به دلیل بالابردن حجم کار و رندر تصاویر، چالش بزرگی محسوب می‌شود. وجود رقبایی همانند انیمشین‌های در جستجوی نمو از پیکسار و قصه کوسه‌ای از دریم ورکز که سال‌ها قبل، تصویری رئال و پرشکوه از دنیای زیر آب به تصویر کشیدند، باعث می‌شود که هر تیم انیمیشن‌سازی وارد این حیطه نشود.

نیکولا لمای نزدیک به سی سال تجربه در بخش‌های فنی تولید انیمیشن و همچنین کارگردانی فیلم بلند فلیکس و گنج مخفیFelix and the Hidden Treasure در سال 2021 دارد.‌

کریستین دالر دوپونت دیگر کارگردان فیلم نیز بیش از 10 سال است که به عنوان انیماتور، طراح شخصیت و استوری بورد در انیمیشن‌های کانادایی فعالیت کرده است.

لمای و دوپونت پیش از انیمیشن کاتاک در بخش‌های فنی سه انیمیشن Trouble، Gnome Alone و April and the Extraordinary World با یکدیگر همکاری داشته و از یکدیگر شناخت کافی دارند. این موضوع به یکدست شدن روایت کاتاک کمک کرد.

خروجی کار این دو هنرمند گرچه از لحاظ فنی در مرتبه‌ای پایین‌تر از انیمیشن‌های غول‌های صنعت انیمیشن قرار می‌گیرد ولی محصولی قابل احترام تلقی شده که ارزش تماشا در جمع خانوادگی دارد.

انیمیشن Katak: The Brave Beluga را چگونه آنلاین تماشا کنیم؟

رسانه VOD پلانو این انیمیشن پرهیجان و آموزنده را برای تماشای آنلاین مخاطبان خود با دوبله فارسی و بالاترین کیفیت آماده نمایش کرده است.

فیلم‌های مرتبط با کاتاک: نهنگ سفید شجاع

دیدگاه‌ها
دریافت اعلان notif

مـی‌خــواهیــد در جـریـــان به‌روزترین اخبار سینما باشید؟