فیلم رتکو (Rothko) در ژانر بیوگرافی و درام محصول سال 2024 سینمای آمریکا است. این فیلم در اکتبر این سال (آبان 1403) به نمایش عمومی درخواهد آمد. سم تیلور جانسون این فیلم را براساس فیلمنامه‌ای که از کتاب میراث مارک روتکو اقتباس شده‌است، کارگردانی خواهد کرد. در این فیلم ماجرای دعوای حقوقی کیت رتکو فرزند مارک رتکو نقاش آمریکایی معاصر با صاحبان گالری و فروشندگان آثار هنری طرف قرارداد با پدرش -پس از مرگ او- در دهه 70 میلادی، را روایت می‌کند. در این فیلم راسل کرو نیز در نقش مارک روتکو حضور کوتاهی دارد. برای تماشای آنلاین این درام دادگاهی و زندگینامه‌ای با رساینه پلانو همراه باشید.

‌فیلم رتکو : سوداگران و نقاشی‌های پدر

فیلم رتکو اثری در ژانر درام زندگینامه‌ای و دادگاهی از سینمای آمریکا در سال 2024 است. این فیلم محصول شرکت‌های سوپر کریسپی اینترتینمنت و CAA Media Finance است و برای اکران در دسامبر 2024 (پاییز 1403) برنامه‌ریزی شده است.

خانم سم تیلور جانسون (Sam Taylor-Johnson) کارگردان لندنی و تهیه کننده سینما، این فیلم را تهیه و کارگردانی کرده است. در کارنامه فیلمسازی او فیلم‌هایی نظیر پنجاه طیف خاکستری و یک میلیون ذره کوچک A‌ به چشم می‌خورد. فیلم بازگشت به سیاهی نیز پروژه‌ای است که او همزمان با این فیلم در دست ساخت دارد.

تیلور جانسون روتکو را براساس فیلمنامه اقتباسی نوشته لارا وود (Lara Wood‌) ساخته است. وود در چند عنوان شناخته شده سینما نظیر میامی وایس (Miami Vice) و دشمنان ملت (Public Enemies) از فیلم‌های کارگردان بزرگ سینما، مایکل مان به عنوان دستیار فیلمنامه‌نویس حضور داشت. روتکو اولین تجربه فیلم بلند اوست و آزمون بزرگی برای وی به شمار می‌رود.

فیلمنامه فیلم روتکو از کتاب میراث مارک روتکو The Legacy Of Mark Rothko که در سال 1978 توسط لی سلدز Lee Seldes نوشته شده بود، اقتباس شد. سلدز این کتاب را با نگاهی به دعوای حقوقی مابین دختر مارک روتکو و گالری ‌داران طرف قرارداد پدرش، درباره حقوق آثار هنری و نقاشی‌های او نوشت. در دهه هشتاد میلادی بی بی سی نیز فیلمی تلویزیونی با نام توطئه روتکو‌ براساس این کتاب ساخته بود.

برای بازی در این فیلم از راسل کرو‌ بازیگر بزرگ، تحسین شده و برنده جایزه اسکار در نقش مارک روتکو نقاش معاصر آمریکایی استفاده شده است. البته حضور او در فیلم کوتاه است و اتفاقات فیلم پس از مرگ این شخصیت روی خواهد داد.‌

نقش کیت روتکو دختر مارک روتکو را ایلین فرانکوزی (Aisling Franciosi) بازی خواهد کرد. این بازیگر ایرلندی - ایتالیایی سابقه بازی در سریال بازی تاج و تخت، بلبل (The Nightingale 2018)، غیرقابل بخشش (The Unforgivable 2021) و فیلم ترسناک آخرین سفر دمیتر‌ The Last Voyage of the Demeter 2023 را در رزومه خود دارد. در کنار این دو بازیگر، ارون تیلور جانسون، جارد هریس و مایکل استالبرگ نقش دیگر شخصیت‌های فیلم را ایفا می‌کنند.

پرونده روتکو

مارک روتکو با نام کامل مارکوس روتکوویچ نقاش معاصر آمریکایی در سبک نقاشی اکسپرسیونیست انتزاعی بود. او که اصلیتی لتونیایی و یهودی داشت در سال 1910 و در سن 7 سالگی به همراه خانواده به آمریکا مهاجرت کرد. ‌در سال 1968 او در وصیتنامه‌ای کلیه حقوق آثارش را به بنیاد مارک روتکو که به تازگی تاسیس کرده بود واگذار کرد. چند ماه بعد او قراردادی با شرکت فروش و نگهداری آثار هنری با نام مارلبورگ امضا کرد که تا 8 سال، حق فروش آثارش را منحصرا به دست این مجموعه می‌داد.

در سال 1970 مارک روتکو که دچار بیماری شده بود، خودکشی کرد و آثار زیادی از او در اختیار شرکت مارلبورگ باقی‌ماند. همسر روتکو نیز 6 ماه بعد در اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت. چندی بعد فرزندان روتکو و سرآمد آن‌ها کیت، طی شکایتی خواهان به دست گرفتن حقوق آثار خود شدند و مدعی شدند که مجموعه‌داران و شرکت مارلبورگ از پدرشان کلاهبرداری کرده‌اند. این موضوع باعث ایجاد پرونده قطور هنری شد که موجب بازبینی بسیاری از قوانین و قراردادهای هنری گردید و دادگاه عالی نیویورک آن‌را تکان دهنده و عبرتی برای دیگر هنرمندان در انجام قراردادها توصیف کرد. در انتهای این پرونده بزرگ، حق بسیاری از آثار روتکو به خانواده‌اش بازگشت و مبالغ سنگینی از شرکت مارلبورگ و روسای آن به نفع خانواده این نقاش دریافت شد.‌

فیلم Rothko را چطور آنلاین تماشا کنیم؟

این فیلم علمی تخیلی پر حادثه و هیجان پس از اکران برای تماشای آنلاین علاقه‌مندان به سینما توسط VOD پلانو با دوبله فارسی و بالاترین کیفیت در دسترس قرار خواهد گرفت.

فیلم‌های مرتبط با رتکو

دیدگاه‌ها
دریافت اعلان notif

مـی‌خــواهیــد در جـریـــان به‌روزترین اخبار سینما باشید؟