فیلم شرلی (Shirley) در ژانر بیوگرافی، درام و تاریخی محصول ایالات متحده در 2024 به نویسندگی و کارگردانی جان ریدلی و نقش‌آفرینی هنرپیشه برنده جایزه اسکار، رجینا کینگ است. این فیلم روایت زندگی شرلی چیزم، نخستین زن رنگین پوست کنگره آمریکا و نمایش مبارزات و تلاش‌های وی برای بهبود زندگی سیاهان در زمانه‌ی تبعیض نژادی و جنسیتی در امریکا است. پلانو این فیلم را به محض انتشار، با دوبله فارسی و کیفیت HD برای تماشای آنلاین تقدیمتان خواهد کرد.

‌شرلی: در ستایش شجاعت زن رنگین پوست میان نژادپرستان

فیلم «شرلی» محصول آمریکا در 2024 است. این اثر در ژانر درام زندگینامه قرار داشته و جان ریدلی، برنده جایزه اسکار، کارگردانی و نویسندگی آن را بر عهده دارد. این فیلم در مورد زنی به نام شرلی چیزم (Shirley Chisholm) نخستین زن سیاهپوست عضو کنگره امریکا است. او با وجود تبعیض‌های جنسیتی و نژادی، هفت دوره به عنوان نماینده انتخاب شد. رجینا کینگ برنده اسکار بهترین هنرپیشه زن، به عنوان کاراکتر شرلی به ایفای نقش می‌پردازد.‌

لنس ردیک، ترنس هاوارد، ارل براون، لوکاس هجز، دورین میسیک، برایان استوکس میشل، الکس بارون و اتان جونز رومرو از دیگر بازیگرانی هستند که در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند.

نخریدنی و بدون رییس

شرلی از پدر و مادری مهاجر در بروکلین متولد شد. او با سیاست رشد کرد زیرا پدرش از اعضای اتحادیه کارگری بود. شرلی لیسانس خود را از کالج بروکلین با گرایش جامعه شناسی به دست آورد. او به عنوان دانشجوی دختر، در گروه‌های سیاسی فعالیت داشت. پس از تحصیل، با یک بازپرس خصوصی آشنا شده و با او ازدواج می‌کند اما آنها هرگز صاحب فرزندی نشدند.

او از اعضای اصلی انجمن آفریقایی تبارها و انجمن ملی زنان سیاستمدار بود. نخستین زنی بود که در سال 1969 در کنگره امریکا انتخاب شد. در سال 1972 از سوی حزب دموکرات، برای احراز پست ریاست جمهوری امریکا نامزد شد اما هنوز جامعه برای پذیرش یک رییس جمهور رنگین پوست زن آماده نبود. شرلی برنده جایزه نشان افتخار آزادی از سوی رئیس جمهور شد. در 1991 چیزم بازنشسته شد و بعدها به تالار ملی مشاهیر زن امریکا راه یافت.‌

فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی او تاثیر ژرفی در جامعه داشت. اوج اثر سیاسی او را می‌توان در انتخابات 2008 امریکا دید. جایی که هیلاری کلینتون به عنوان یک زن و باراک اوباما به عنوان یک مرد رنگین پوست توانستند تا مرحله رقابت با یکدیگر پیش آیند. اتفاقی که پیش از این در آمریکا کم سابقه بود. او در 2005 به دلیل بیماری درگذشت. بر روی مقبره‌اش نوشته شده است: «نخریدنی و بدون رییس».

رجینا کینگ در نقش شرلی چیزم

هنرپیشه و کارگردان هالیوود Regina King در نقش زن سیاستمدار قدرتمند آمریکا، شرلی چیزم به ایفای نقش می‌پردازد. او که خود در حوزه سیاست فعالیت دارد و از اعضای حزب دموکرات امریکا است، برای ریاست جمهوری اوباما تلاش‌های بسیار کرد. کینگ در سال 1985، حرفه‌بازیگریش را با نقش آفرینی در یک سریال تلویزیونی با عنوان «227» آغاز کرد که تا 1990 به طول انجامید. پس از چند نقش کوتاه سینمایی در 1995 در فیلم کمدی «جمعه» Friday و در 1996 در فیلم کمدی دارم و ورزشی «جری مگوایر» Jerry Maguire در کنار تام کروز بازی کرد.‌

در نهایت طی سال‌ها نقش آفرینی و نشان دادن توانمندی‌هایی بازیگریش، در 2018 موفق شد برای بازی در «اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند»‌ If Beale Street Could Talk جایزه اسکار بازیگری را از آن خود کند.

او برای بازی در نقش شرلی چیزم بهترین انتخاب است زیرا رنج‌های نادیده گرفته شدن و تبعیض نژادی و بازی‌های سیاسی را در زندگی شخصیش چشیده است اما سرسختانه برای اهدافش مبارزه کرد.

جان ریدلی کارگردان رنگین پوست «شرلی»

نوسنده و کارگردان آمریکایی، جان ریدلی John Ridley فیلمنامه نویس و کارگردانی شرلی است. او یک نویسنده چیره دست رمان‌های پرفروش نیز محسوب می‌شود. از روی رمان «سگ‌های ولگرد» او، فیلم «دوربرگردان» U Turn به کارگردانی الیور استون ساخته شد. فیلمنامه نویسی «12 سال بردگی» 12 Years of Slaves برای او جوایز متعددی به ارمغان آورد. جایزه اسکار بهترین فیلمنامه، جایزه بفتا، جایزه منتقدین و ده‌ها جایزه دیگر را در کارنامه‌اش ثبت کرد. همچنین برای نوشتن سریال «جرم آمریکایی» American Crime سه بار نامزد دریافت جایزه امی شد.

فیلم Shirley را چطور آنلاین تماشا کنیم؟

برای تماشای آنلاین فیلم سینمایی «شرلی» Shirley می‌توانید به رسانه پلانو مراجعه کنید. این VOD‌ پس از اکران، برای تماشای آنلاین علاقه‌مندان به این ژانر با دوبله فارسی و بالاترین کیفیت آن را در دسترس شما قرار خواهد داد تا از تماشای مبارزه یک زن قدرتمند سیاهپوست در زمانه تبعیض نژادی و جنسیتی در امریکا لذت ببرید.

فیلم‌های مرتبط با شرلی

دیدگاه‌ها
دریافت اعلان notif

مـی‌خــواهیــد در جـریـــان به‌روزترین اخبار سینما باشید؟