فیلم در بارانداز On the Waterfront 1954

در بارانداز

On the Waterfront 1954
8.1/10
4 مناسب برای بالاتر از 15 سال

این فیلم داستان زندگی قهرمانی است خودفروخته که شهامت از دست رفته‌اش، توسط نیروی عشق بازمی‌گردد.‌

فیلم «در بارانداز»؛ قهرمانی برای دفاع از ندای وجدان

فیلم «در بارانداز» با عنوان اصلی « On the Waterfront» درامی هیجان‌انگیز و جنایی درباره‌ی بوکسور سابقی است که به دلیل درد وجدان از قتلی که انجام داده است تصمیم می‌گیرد مقابل رئیس فاسد و برادرش قرار گیرد. «الیا کازان» کارگردان این فیلم است، فیلمی که پس از اکران در سال 1954 توانست هشت اسکار را در بخش‌های بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر نقش مرد، بهترین بازیگر مکمل زن، بهترین تدوین، بهترین فیلمبرداری، بهترین طراحی لباس و بهترین تصویر فیلم از آن خود کند. این فیلم بر اساس واقعیت و رویدادهایی نوشته شد که در آن بارانداز رخ داده بود.

در این فیلم ستارگانی همچون «مارلون براندو»، «کارل مالدن»، «لی جی کاب»، «راد استیگر» و «اوا ماری سنت» ایفای نقش دارند. به باور منتقدان این فیلم بهترین بازی «مارلون براندو» پیش از حضور در قسمت اول فیلم پدرخوانده محسوب می‌شود.

«در بارانداز» با بودجه‌ی 910 هزار دلار ساخته شد و توانست نه میلیون وششصد هزار دلار فروش داشته باشد.

نگاهی به داستان فیلم «در بارانداز»

شخصیت اصلی فیلم «تری مالوی» با بازی فوق‌العاده و بی‌نظیر «مارلون براندو» است؛ یک بوکسور سابق که شغل عجیب و نخاله‌ای دارد و دستورهای رئیسش «جانی» را اجرا می‌کند. «جانی» رئیس اتحادیه کارگران بارانداز است که فردی حقه‌باز و چاچول است.«چارلی» برادر «تری» نیز از اعضای دار ‌و دسته «جانی» است و بخاطر نفوذ زیاد «تری» مورد اعتماد گروه «جانی» است.

وقتی یکی از کارگران بارانداز موقعیت «جانی» را تهدید می‌کند، او با همکاری غیرعمدی «تری» آن کارگر را می‌کشد. در این بین کشیش محلی سعی می‌کند کارگران بندر را با صحبت علیه فساد موجود در اطراف آنها با رفتن نزد پلیس جنایی سازماندهی کند.

پس از این «تری» بین وفاداری به «جانی» و برادر خودش و وجدان ناراحتش و همچنین علاقه روزافزونش به خواهر کارگر کشته شده وامانده و دچار تردید است، تصمیمی سرنوشت‌ساز می‌گیرد. او به وضعیتی دچار می‌شود که فرار از آن در گروی خیانت به دیگری است.

وقتی بارانداز در کنترل مافیا است

این فیلم داستان زندگی قهرمانی است خودفروخته که شهامت از دست رفته‌اش توسط نیروی عشق بازمی‌گردد. قهرمانی از جنس مردم فقیر و تهیدست نیویورک. در اوایل قرن بیستم، در بندر نیویورک هر کارگر برای به دست‌آوردن روزی خود باید بجنگد.

لنگرگاه کشتی‌های باری، جایگاهی برای عده‌ای سودجوی تبهکار است که پایه‌های خوشبختی خود را بر روی بدبختی کارگران باربر بنا نهاده‌اند. اتحادیه کارگران در این سال‌ها به دست عده‌ای تبهکار اداره می‌شود و سردسته مافیای بارانداز شخصی است به نام «جانی» که با کمک عناصر خودفروخته فضای خوف‌آوری برای مردم این شهر به وجود آورده است.

مافیایی که می‌گوید هر کارگری که کر و لال باشد و مثل یک برده حرف گوش کن باشد حق کار کردن و دستمزد روزانه را دارد. کارگران که خود افسار کار را به دست این تبهکاران داده‌اند مجبورند برای به دست آوردن خرج خانواده‌شان تحمل کرده و دم نزنند. تفرقه‌ای میان کارگران حکم‌فرما شده و هر کس فکر خویش است. اتحادی در بین آنها وجود ندارد. جسارت و شهامت در نزد آنها به صفر رسیده است.

چرایی ماندگاری و محبوبیت «در بارانداز»

فیلم «در بارانداز» از مجموعه عناصری مثل کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه، فیلمبرداری در سطح بسیار بالا ساخته شده است که تلفیق و ترکیب این عناصر اثری ماندگار و تاثیرگذار را به جا گذاشته است. داستان فیلم روایتگر زندگی کارگرانی هستند که در باراندازهای نیویورک در چنگال اتحادیه‌ای که توسط تبهکاران و مافیای داخلی که به سرکردگی جانی فرندلی اداره می شوند گیر افتاده‌اند. زندگی سرد خشن و توام با سخت‌کوشی و تحت فشاربودن کارگران در تار و پود اثر درآمیخته شده است. هوای سرد زمستانی و دود آلود بودن فضای پارکی که تری و ادی در حال قدم‌زدن و صحبت‌کردن در آن هستند بیانگر حالتی حاکم بر زندگی افراد جامعه است.

وقتی ندای وجدان بیدار می‌شود

ندای وجدان، فریاد حق طلبی، مبارزه با ظلم و تلاش برای کشف خود، مسائلی است که داستان فیلم در بارانداز را می‌سازد. در این فیلم داستان طبقه کارگر و فقیری را می‌بینیم که مورد استعمار افرادی قلدر و سودجو قرار گرفته‌اند و کوچکترین تلاش‌های آنها برای مبارزه با خشونت تمام در نطفه خفه می‌شود.

تلاش‌های عده‌ای که می‌خواهند اوضاع را درست کرده و عدالت را برقرار کنند روند اصلی داستان را شکل می‌دهد. اما این افراد یکی پس از دیگری از پای درآمده و ناکام می‌مانند. آنها سعی می کنند از طریق قانون و ترقیب قشر کارگر برای شهادت علیه طبقه حاکم به مرادشان برسند اما شکست می‌خورند. نه! این راه مبارزه نیست. پس باید انقلابی شود. باید تقدس قدرت حاکم شکسته شود و پوچی آن به همه نشان داده شود.

فیلم در بارانداز مرحله به مرحله به پرورش قهرمان داستان می‌پردازد تا آن را به سرمنزل مقصود برساند و چهره‌ای کاریزماتیک برای رهبری این انقلاب کوچک بسازد. در ابتدا با وجدان او دست و پنجه نرم می‌کند سپس پای عشق و عواطف را به میان می آورد و بعد گذری به گذشته او می‌زند. زمانی می‌توانست به قول خود تری (مارلون براندو)، در سکانس بی‌نظیر صحبت با برادرش، برازندگی داشته باشد! می‌توانست برای خود کسی باشد به جای اینکه یک مفت‌خور باشد.

«الیا کازان» و ماجرای لودادن هم‌قطارهای کمونیست

الیا کازان کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده آمریکایی-یونانی بود. او دو بار برنده اسکار بهترین کارگردانی، چهار بار برنده گلدن گلوب بهترین کارگردانی و سه بار برنده جایزه تونی شد. همچنین بارها نامزد و برنده جشنواره‌های جهانی مانند جشنواره فیلم کن و جشنواره فیلم ونیز بود. کازان یک اسکار هم برای یک عمر دستاورد هنری گرفت.

کازان در 1952 در برابر کمیته فعالیت‌های ضدآمریکایی مک‌کارتی حاضر شد و به عضویت سابق خود در حزب کمونیست آمریکا اقرار کرد. کازان در این کمیته، رفقای سینمایی‌ کمونیست‌ش را لو داد و نام آن‌ها را به لیست سیاه افزود.

این کار کازان در حق دوستان و لطمه‌ای که مک‌کارتیسم به استناد گفته‌های او به بسیاری از اعضای جامعه سینمایی آن زمان آمریکا زد، لکه سیاهی در کارنامه و زندگی او شد. گرچه بسیاری معتقدند این کار او در آینده کاری‌اش اثری مثبت داشت، در موقعیتی که کازان در آن گیر افتاده بود، تنها دو راه داشت؛ یکی راهی که انتخاب کرد و دیگری سکوت، که نابودی محض کاری و سینمایی او را به همراه داشت، چون در اوج خلاقیت دیگر نمی‌توانست به کار در هیچ استودیویی امیدوار باشد.

الیا کازان کارگردان بزرگی بود اما واکنش اهالی سینما به او به دنبال ماجرای 1952 همواره متفاوت بوده‌است. برخی او را بخشیدند و برخی به او روی خوش نشان ندادند، و این نام او در لیست سیاه هالیوود قرار داد.

در سال 1999، وقتی قرار بود به «کازان» اسکار دستاورد عمر بدهند، تظاهراتی بیرون از محل مراسم به یک خائن در جریان بود و وقتی «کازان» وارد شد افراد کمی به احترام او برخاستند.

او که بعد از ماجرای مک‌کارتی، «زنده باد زاپاتا» را ساخت. در همان ایام راستی‌ها متهمش کردند که هنوز در دل خود کمونیست مانده، و چپ‌ها او را ضدانقلاب خواندند. «هاوارد هیوز» میلیاردر معروف آمریکایی (مؤسس استودیو R.K.O) بعد از «زنده باد زاپاتا» گفت: «کازان از یک راه‌زن یک بابانوئل ساخته …» و کازان در جوابش گفت: «جناب میلیاردر! آیا کسی را راه‌زن‌تر از خودتان می‌شناسید؟»

فیلم «در بارانداز» را چطور ببینیم؟

این شاهکار تاریخ سینما را می‌توانید در سایت‌پلانو‌با کیفیت HD و دوبله فارسی تماشا کنید. همراهتان هستیم در پلانو تا دسترسی شما به گنجینه آثار فاخر سینما از همیشه راحت‌تر باشد.

فیلم‌های مرتبط با در بارانداز

دیدگاه‌ها
دریافت اعلان notif

مـی‌خــواهیــد در جـریـــان به‌روزترین اخبار سینما باشید؟