«گلنار» با بازی «ترلان پروانه» نوجوانی است که پس از اطلاع از حضور یکی از آخرین مدلهای ماشن فراری در ایران (ماشینی که فقط چهار مدل از آن در جهان وجود دارد) تصمیم میگیرد به تهران سفر کند تا این ماشین را از نزدیک ببیند و عکسی با آن بیندازد.
فیلم فراری؛ فیلمی دربارهی معضلات نسل جدید
فیلم «فراری» درامی دربارهی دختری شهرستانی است که از خانه و خانوادهی خود دل میبرد و به تهران میآید تا یکی از چهار ماشین فراری دنیا را که زیر پای پسری پولدار است ببیند. او وقتی پا به تهران میگذارد با رانندهای آشنا میشود و این راننده او را در مسیر دیدن این ماشین همراهی میکند اما همه چیز آنطور که دختر پیشبینی کرده است پیش نمیرود.
«علیرضا داوودنژاد» کارگردان این فیلم به دلیل ساخت فیلمهایی با درونمایههای اجتماعی بسیار شناخته شده است. او از سال 1351 وارد عرصهی فیلمسازی شد و تاکنون نزدیک به چهل اثر را مقابل دوربین بوده است که در برخی از آنها نویسنده نیز بوده. «داوودنژاد» در این فیلم تلاش کرده است به موضوع جوانان و بحران هویتی آنها بپردازد.
در فیلم «فراری» بازیگرانی همچون «محسن تنابنده»، «ترلان پروانه»، «سیامک صفری»، «محمدرضا داوودنژاد»، «سیما تیرانداز» و «رضا داوودنژاد» ایفای نقش کردهاند. این فیلم در سی و پنجمین جشنوارهی فیلم فجر حضور داشت و در چهار بخش برندهی جایزه شود. این فیلم در سال 1396 اکران شد و توانست 513 میلیون تومان در گیشه فروش داشته باشد.
فیلم «فِراری» یا «فَراری»
«گلنار» با بازی «ترلان پروانه» نوجوانی است که پس از اطلاع از حضور یکی از آخرین مدلهای ماشن فراری در ایران (ماشینی که فقط چهار مدل از آن در جهان وجود دارد) تصمیم میگیرد به تهران سفر کند تا این ماشین را از نزدیک ببیند و عکسی با آن بیندازد.
در تهران او با رانندهی تاکسی به نام «نادر» با بازی «محسن تنابنده» آشنا میشود. «نادر» به چشم خواهر به «گلنار» نظر دارد و تلاش میکند او را همچون برادری بزرگتر نصیحت کند که چرا از خانه و زندگی فرار کرده است و به تهران آمده است تا چنین کاری انجام دهد. اما «گلنار» صرفا به دنبال کار خودش است زیرا با دوستانش شرطبندی کرده است که چنین کاری انجام خواهد داد.
او در طول این سفر با خوابیدن در مکانهای عمومی یا بیمارستانها بیتوته میکند ولی «نادر» نسبت به این وضعیت بیمناک است و میخواهد مانع او شود.
«داوودنژاد» استاد دراماتیزه کردن
در نگاه اول شاید به نظر برسد که فیلمنامهی این فیلم در یک خط خلاصه میشود اما باید توجه داشت که نکتهی مهم در این فلم دراماتیزه کردن داستان است. «داوودنژاد» برای نشاندادن معضلات و مشکلات جوانان و سطحینگری برخی باورهای آنان به سراغ این موضوع رفته است و بدون شعارزدگی نشان میدهد که چه تهدیداتی میتواند در کمین یک دختر نوجوان فراری از خانه باشد.
این فیلم از سوی دیگر برای جوانانی ساخته شده است که همه چیز این جهان را مادی میبینند و صرفا در تخیل و رویا بسر میبرند. از نظر انتخاب موضوع، این موضوع بسیار بکر بود و تا آن زمان کسی در سینمای ایران از این منظر به این موضوع نپرداخته بود.
بحران هویت از عناصر اصلی این فیلم است و کارگردان نیز تلاش کرده است در این اثر مخاطب را با مخاطرات تصمیمهایی این چنینی آشنا کند. زیرا نسل سوم اعتقادی به نظام ارزشی ندارد و تلاش میکند ره صد ساله را یکشبه بپیماید.
«کامبوزیا پرتو» فیلمنامهنویس قهار
«کامبوزیا پرتو» در زمرهی آن فیلمنامهنویسان ایرانی بود که چهار بار موفق به دریافت سیمرغ بهترین فیلمنامهی جشنوارهی فیلم فجر شد و از این نظر رکورددار محسوب میشود. «فراری» یکی از آثار متأخر این فیلمساز است.
این فیلمنامهنویس ایرانی تحصیلات در رشتهی هنر را رها کرد و به ساختن فیلمهای کوتاه روی آورد. سپس به فیلمهای بلند پرداخت و آثاری همچون «من ترانه 15 سال دارم»، «فراری»، «کامیون» و «کافه ترانزیت» از آثار بسیار مهم این فیلمنامهنویس محسوب میشود.
او در آثار بسیاری در نقش مشاور فیلمنامهنویسی حضور داشته است. او در سال 1399 درگذشت و در قطعهی هنرمندان آرام گرفت.
فیلم فراری را چگونه ببینیم؟
فیلم فراری را در پلانو با کیفیت عالی ببینید و از تماشای آنلاین فیلم لذت ببرید