لوتر: سقوط خورشید

2023 Luther: The Fallen Sun
6.4/10
5 مناسب برای بالاتر از 18 سال

کاراگاه لوتر در دستگیری رابی قاتلِ سریالی شکست خورد و نهایتأ به زندان افتاد. لوتر می‌خواهد از زندان فرار کرده و رابی را دستگیر کند. او برای بازیابی اعتبار از دست‌رفته و قولی که داده است از همه‌چیز دست می‌شوید.

فیلم لوتر؛ سقوط خورشید: نبرد شر و شرافت

فیلم جنایی دلهره‌آور لوتر: سقوط خورشید Luther: The Fallen Sun محصول سال 2023 کمپانی بی‌بی‌سی انگلستان است که برای پخش در شبکه نتفلیکس تولید شده است.

فیلم بر اساس شخصیت کارآگاه جان لوتر خلق شده و توسط نیل کراس ساخته شده است. نیل کراس فیلمنامه فیلم را همانند سریالی به همین نام، نوشته است و جیمی پین کارگردانی آن را به عهده دارد.

ادریس البا (جان لوتر)، اندی سرکیس (دیوید رابی)، سینتیا اریوو (اودت رین)، درموت کرولی (مارتین شنک) و هنی موراهان (کورین آلدریچ) شخصیت‌های اصلی فیلم هستند.

فیلم لوتر؛ سقوط خورشید: صید در پی صیاد

دیوید رابی، قاتل زنجیره‌ای و میلیاردر فناوری با هک‌کردن دوربین‌ها و لوازم الکترونیکی افراد، از آنها اخاذی کرده و آن‌ها را می‌کشد. پسر جوانی به نام کالوم قربانی او می‌شود. کارآگاه جان لوتر به کورین، مادر پسر قول می‌دهد که هر طور شده قاتل را پیدا کند. در جریان تعقیب قاتل، این رابی است که مدارکی علیه لوتر کشف و منتشر کرده و باعث بی‌آبرویی و اخراجش از نیروی پلیس و در نهایت زندانی شدنش می‌شود.

چند سال بعد، رابی، کورین و دیگر مادران قربانیانش را به سمت محل جنایت راهنمایی می‌کند. کورین که داغش تازه شده است در زندان به دیدن لوتر رفته و می‌گوید که هنوز قاتل پسرش دستگیر نشده است. از طرفی رابی از طریق امواج رادیویی پیامی در زندان برای لوتر می‌فرستد که لحظات قتل کالوم به دست او را نشان می‌دهد. لوتر اودت رین، رییس جدید دایره جرایم جدی و سریالی را از این موضوع با خبر می‌کند.‌

لوتر تصمیم می‌گیرد برای دستگیری رابی از زندان فرار کند. وقتی رابی دختر اودت رین را نیز گروگان می‌گیرد، سرنوشت این دو به یکدیگر گره می‌خورد. لوتر باید رابی را که گویی همه امکانات دنیا را در اختیار دارد، دستگیر کرده، قولش را عملی کند و شرافتش را باز گرداند.

کارآگاه‌ لوتر از تلویزیون به سینما

بی بی سی در سال 2010 مجموعه‌ای جنایی روان‌شناختی به نام لوتر را تولید و پخش کرد. نیل کراس Neil Claude Cross خالق این مجموعه، داستان‌ جان لوتر کارآگاه ارشد بخش جرایم جدی و سریالی را به تصویر کشید.

جان لوتر فردی بود بسیار باهوش و فداکار که با وسواس زیادی کار خود را انجام می‌داد. البته او برای رسیدن به مجرمان حد و مرزهای قانونی را می‌شکست و از خشونت نیز کمک می‌گرفت. از نظر او کار، اولویت اول زندگی است. این موضوع با اینکه نقطه قوت او بود ولی گاهی به نقطه ضعف لوتر تبدیل می‌شد. درگیرشدن شخصی در پرونده‌ها باعث می‌شد، لوتر نتواند از سایه شوم آن‌ها در زندگی‌اش خلاصی یابد. این سریال در 6 فصل کوتاه و 20 قسمت تا سال 2015 پخش شد.‌

سریال لوتر به شدت نزد منتقدان و بینندگان محبوب شد. امتیاز 8.4 در IMDB و محبوبیت 88 درصدی در راتن تومیتوز نشانه این موضوع است. ادریس آبا برای این سریال جایزه گلدن گلوب را دریافت کرد. همچنین این سریال 11 بار در امی نامزد شد که 4 بارش به خاطر بازی البا بود.

بعد از پایان سریال صحبت‌هایی مبنی بر ساخت پیش‌در آمدی بر آن شنیده شد. البا هم گفت با اینکه برنامه‌ای برای ساخت مجدد سریال وجود ندارد ولی برای بازی در فیلمی براساس این شخصیت آمادگی دارد. نهایت‌ در سال 2021 تأیید شد که نتفلیکس روی فیلمی با حضور جان لوتر سرمایه‌گذاری کرده و قرار است ادریس البا دوباره در این نقش ظاهر شود.

خالق لوتر دوباره دست به کار شد

نیل کراس، خالق مجموعه فیلمنامه فیلم لوتر: سقوط خورشید را نوشت و جیمی پین Jamie Payne با تجربه کارگردانی چند قسمت از سریال لوتر و چند سریال تلویزیونی دیگر روی صندلی کارگردانی این فیلم تکیه زد.

نیل کراس نویسنده و فیلمنامه‌نویس انگلیسی است که چند کتاب و سریال موفق با تم جنایی روان شناختی در کارنامه دارد. سریال لوتر و سریال خورشید سخت Hard Sun مهمترین مجموعه‌هایی هستند که او خالق آن بوده است.

جیمی پین تا قبل از لوتر کار شاخصی تولید نکرده بود و در اپیزودهای معدودی از سریال‌های تلویزیونی به عنوان کارگردان حضور پیدا کرد. در مجموعه‌ها معمولا نقش خالق بسیار پررنگ است و کارگردان‌ها تاثیر زیادی بر روند قصه و نوع روایت ندارند و معمولا تکنسین‌های خوبی برای روایت خالق مجموعه هستند. پین کارگردانی 4 اپیزود از مجموعه لوتر، و 6 اپیزود از مجموعه Outlander را در کارنامه دارد.‌

ضربه فیلم از خواستگاه تلویزیونی سازندگان

با اینکه فیلم لوتر: سقوط خورشید از نظر هیجان و اکشن و حتی فیلمنامه اثر استاندادی محسوب شده و گلیم خود را از آب بیرون می‌کشد ولی نهایتأ از کم تجربگی سازندگان در مدیوم سینما ضربه می‌خورد.‌

فیلمنامه فیلم نه تنها چیزی به شخصیت لوتر اضافه نمی‌کند، بلکه فضای روان‌شناختی و سنگین سریال را به فضایی ابرقهرمانی و سبکی جیمز باندوار تنزل می‌دهد.‌

لوتر فیلم بر خلاف لوتر سریال، آمیزه‌ای از شرلوک هلمز، بتمن نولان و جیمز باند است. فیلم از همه این عناصر بهره برده و در مجموع، آش شله قلمکاری است که تماشاگر لوتر باز را دلزده می‌کند.‌

فیلمنامه نیل کراس گویی بخشی از یک سریال چند اپیزودی است. کراس که عادت دارد در زمانی طولانی شخصیت‌های داستانش را پرورش دهد، در زمان دو ساعته سینما، الکن می‌ماند. در حقیقت به نظر می‌رسد که برخی صحنه‌های فیلمنامه کنار گذاشته شده تا زمان فیلم کاهش یابد ولی در این بین، شخصیت‌پردازی شخصیت‌ها و اکتشان ناقص و گنگ شده است.

ادریس البا نجات‌دهنده لوتر

نقطه قوت فیلم بازی ادریس البا Idris Elba است، البا که در مجموعه هم خوش درخشیده بود باز هم لوتر را تلخ و سیاه و مصمم بازی کرد. لوتر البا، فردی است کاریزماتیک و با صلابت که خون را در رگ‌های تماشاگر به جوش می آورد.‌

اندی سرکیس Andy Serkis درنقش رابی بدمن فیلم اما وضعیتی معکوس دارد. با اینکه استعداد شگرف سرکیس در بازیگری با نقش‌هایی نظیر گالوم در ارباب حلقه‌ها یا مجموعه فیلم‌های سیاره میمون‌ها Planet of the Apes اثبات شده است، اما به نظر انتخاب خوبی برای این نقش نبود. رابی بدمن داستان عجیب و غیر قابل‌باور است. جثه کوچک سرکیس در کنار گریم نه چندان جالب و اجرای اغراق آمیز سرکیس باعث شد که شخصیت رابی بیشتر کاریکاتوری و انیمیشنی به نظر برسد. این موضوع برای فیلمی کاملا رئال و جدی اتفاق خوشایندی نیست.

فیلم لوتر؛ سقوط خورشید را چگونه آنلاین تماشا کنیم؟

فیلم جنایی و دلهره‌آور لوتر: سقوط خورشید Luther: The Fallen Sun را به صورت آنلاین از رسانه پلانو با کیفیت HD و دوبله فارسی اختصاصی تماشا کنید. آیا کارآگاه لوتر می‌تواند به قولش عمل کرده و شرافت را بازیابد؟ در پلانو فیلم را آنلاین تماشا کنید و از دوبله اختصاص و کیفیت HD لذت ببرید. همراه شما هستیم با تماشای آنلاین فیلم‌های روز سینمای جهان.

  • ژانر فیلم چیست؟
  • فیلم در ژانر اکشن و جنایی روان شناسانه قرار می‌گیرد.

  • نمره فیلم در سایت‌های معتبر چند است؟
  • فیلم در IMDB امتیاز 6.4 و در راتن تومیتوز 68 درصد نظرات مثبت دریافت کرده است.

  • کشور سازنده فیلم کدام است؟
  • فیلم تولید کشور انگلستان است.

  • کدام بازیگران معروف در فیلم حضور دارند؟
  • ادریس البا و اندی سرکیس از بازیگران معروف آن هستند.

  • کارگردان فیلم چه کسی است؟
  • جیمی پین فیلم را کارگردانی کرده است.

  • آیا تماشای فیلم محدودیت سنی دارد؟
  • فیلم مناسب افراد 17 سال به بالاست.

  • آیا فیلم خانوادگی است؟
  • فیلم مناسب دیدن همراه خانواده نیست.

  • شرکت سازنده فیلم کدام است؟
  • بی بی سی فیلم را تولید کرده است.

  • کدام شرکت فیلم را پخش می کند؟
  • فیلم توسط نتفلیکس اکران شده است.

  • زمان فیلم چند دقیقه است؟
  • فیلم 2 ساعت و 9 دقیقه است.

  • محل فیلمبرداری کجاست؟
  • فیلم دو ساعت و نه دقیقه است.

  • آیا فیلم قسمت‌های دیگری هم دارد؟
  • فیلم ادامه داستان سریالی به همین نام است.

    فیلم‌های مرتبط با لوتر: سقوط خورشید

    دیدگاه‌ها
    دریافت اعلان notif

    مـی‌خــواهیــد در جـریـــان به‌روزترین اخبار سینما باشید؟