فیلم ویلیام تل (William Tell) در ژانر اکشن، بیوگرافی و درام محصول سال 2024 کشورهای انگلستان، سوئیس و ایتالیا است. کمپانی تمپو پروداکشنز این فیلم را براساس افسانه قدیمی سوئیسی و شخصیت مبارز و حق طلب ویلیام تل یا گیوم تل ساخته است. نیک هنرمند ایرلندی فیلمنامه فیلم را نوشته و آن را کارگردانی کرده است. در این فیلم گلشیفته فراهانی بازیگر ایرانی در یکی از نقش‌های اصلی حضور اشته و در کنار وی بن کینگزلی بازیگر بزرگ انگلیسی و کلیز بنگ -در نقش ویلیام تل- حضور دارند. این افسانه درباره کشاورزی ساده است که پس از اشغال کشورش توسط اتریشی‌ها در راه دفاع از خانواده و هم‌میهنانش برابر پادشاه قد علم می‌کند. برای تماشای آنلاین این درام حماسی تاریخی با رسانه پلانو همراه باشید.

‌ویلیام تل: سر فرود نمی‌آوریم

فیلم «ویلیام تل» اثری در ژانر درام و اکشن محصول سال 2024 سه کشور انگلستان، سوئیس و ایتالیا است. شرکت تمپو پروداکشنز (Tempo Productions) با همکاری بتا سینما و فری ترن فیلمز این فیلم را تولید کرده است. از این شرکت فیلم‌های درام زندگینامه‌ای امیلی 2022، درام سیاسی چرچیل 2017، کمدی درام همسران نظامی 2019 و کمدی جنایی رانده 2018 مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.

داستان این فیلم براساس شرح مبارزات قهرمان اسطوره‌ای قرن چهاردهم میلادی سوییس نوشته شده است. اولین بار این قهرمان در سال 1802 میلادی در نمایشنامه‌ای به همین نام اثر فردریش شیلر (Friedrich Schiller) به صورت مکتوب در ادبیات وارد شد.

نیک هم (Nick Hamm) کارگردان و تهیه کننده سینما، تلویزیون و تئاتر فیلمنامه فیلم را از نمایشنامه شیلر اقتباس کرده و آن را کارگردانی نموده است. این هنرمند که در بلفاست، ایرلند شمالی متولد شده است، برای درام مضرات تنباکو با بازی ادوارد فاکس برنده جایزه بفتا شد. او آخرین فیلم‌هایش یعنی «رانده» Driven (2018) و «گیگی و نیت» Gigi & Nate (2022) را نیز در شرکت تمپو پروداکشنز ساخت. نیک هم در این درام اسطوره‌ای و حماسی از مجموعه بازیگران نامداری بهره برده است.

سر بن کینگزلی (Sir Ben Kingsley) هنرپیشه انگلیسی 79 ساله یکی از بازیگران این فیلم است. او در طول پنج دهه فعالیت حرفه ای خود جوایز مختلفی از جمله یک جایزه اسکار، یک جایزه فیلم آکادمی بریتانیا، یک جایزه گرمی و دو جایزه گلدن گلوب دریافت کرده است. کینگزلی در سال 2002 به دلیل خدمات به صنعت فیلم بریتانیا به عنوان شوالیه و لقب سر مفتخر شد.

گلشیفته فراهانی بازیگر ایرانی نیز در ویلیام تل حضور دارد. این بازیگر موفق در سینمای ایران نزدیک به دو دهه است که در خارج از ایران به فعالیت حرفه‌ای مشغول است و در مجموعه‌ای از فیلم‌ها و سریال‌های هنری، عامه پسند و سرگرم‌کننده بازی کرده است. از جمله فیلم‌های شناخته شده او در ایران، درباره الی، درخت گلابی و میم مثل مادر هستند. در خارج از ایران فیلم‌های پترسن به کارگردانی جیم جارموش، مجموعه دروغ‌ها به کارگردانی ریدلی اسکات، استخراج یک و دو و سنگ صبر جز دیده شده‌ترین آثار گلشیفته فراهانی هستند.

بازیگر شخصیت اصلی فیلم، ویلیام تل یا گیوم تل، کلاس بنگ «Claes Kasper Bang» هنرپیشه و نوازنده 56 ساله دانمارکی است. در نقش کریستین شخصیت اصلی فیلم «مربع» (The Square) روبن اوستلوند در سال 2017 -که برنده نخل طلای جشنواره فیلم کن شد- حضور داشت و تبدیل به اولین دانمارکی شد که برنده جایزه فیلم اروپا برای بهترین بازیگر مرد شد. بنگ در فیلم «مرد شمالی» (The Northman) رابرت اگرز در سال 2022 نقش فولنبر را بازی کرد و در سال 2019 در فصل آخر سریال پربیننده The Affair بازی کرد و با بازی در نقش کنت دراکولا در سریال دراکولا (2020) بی‌بی‌سی / نتفلیکس به شهرت بین‌المللی بیشتری دست یافت.‌

ویلیام تل، از افسانه تا اسطوره

ویلیام تل یکی از قهرمانان اسطوره‌ای کشور سوئیس است که در اوائل قرن چهاردهم میلادی، زمانی که سلسله اتریشی هاپسبورگ (Hapsburg dynasty) بر این سرزمین حکومت می‌کرد، می‌زیست. گفته می‌شود یک مقام اتریشی دستور می‌دهد چوبی را در یکی از میدان‌های اصلی شهر آلتدورف نصب کنند و کلاهی را بر آن بالای آن بگذارند. هر شهروند سوئیسی موظف است هنگام عبور از کنار چوب، به نشانه احترام کلاه از سرش بردارد. روزی گیوم تل و پسرش در حال عبور از میدان شهر بودند و به چوب ادای احترام نکردند.‌

ماموران حکومتی تل را دستگیر کرده و او را مجبور کردند از فاصله 120 قدمی به سیبی که روی سر پسرش قرار داده شده بود، با تیر کمان شلیک کند. او موفق به زدن سیب شد ولی همین موضوع جرقه‌ای شد تا او شورشی علیه حاکمان ظالم آغاز کند.‌

ویلیام تل در حقیقت نسخه سوییسی رابین هود است و احتمالا همانند او، وجود خارجی نداشته و مردم صرفا برای ایجاد اتحاد و مقابله با اشغالگران اتریشی داستان ویرا پر و بال دادند. نویسندگان و شاعران زیادی از جمله یوهان ولفگانگ فون گوته، شیللر، ماکس فریش،آلفونسو یاستر نویسنده و نمایشنامه‌نویس سوئیسی و… در مورد ویلیام تل نوشته‌اند. در سینما و تلویزیون نیز تاکنون چند اقتباس از داستان او ساخته شده است.‌

کتاب ویلیام تل که شیلر نوشت، بر بسیاری تأثیر گذاشت و یکی از منابع الهام انقلابیون فرانسه نیز بود. این اثر یکی از زیباترین جلوه‌های حق طلبی و آزادی‌خواهی درادبیات است. نمایشنامه شیلر موضوع اقتباس‌های مختلف سینمایی به ویژه فیلم فرانسوی ویلیام تل (1903) ، فیلم تاریخی آلمانی-سوئیسی (1934) و فیلم ایتالیایی (1949) بوده است.

باید منتظر ماند و دید روایت این کارگردان ایرلندی چه ارزش افزوده‌ای به داستان اضافه کرده و روایت حماسی این اسطوره در تاریخ سینما ماندگار خواهد شد یا خیر.

فیلم William Tell را چطور آنلاین تماشا کنیم؟

این فیلم داستانی و اکشن برای تماشای آنلاین علاقه‌مندان به سینما توسط VOD پلانو با دوبله فارسی و بالاترین کیفیت در دسترس قرار خواهد گرفت.

فیلم‌های مرتبط با ویلیام تل

دیدگاه‌ها
دریافت اعلان notif

مـی‌خــواهیــد در جـریـــان به‌روزترین اخبار سینما باشید؟