ادوارد و آلفونس الریک دو برادر کیمیاگر که در قسمت قبل به دنبال سنگ فلسفه برای نجات خود بودند، این بار با قاتل عجیبی روبرو هستند که کیمیاگران شهر را یک به یک از بین میبرد. این دو برای یافتن این قاتل که زخم عجیبی روی پیشانی دارد شروع به جستجو میکنند
کیمیاگر تمام فلزی: انتقام اسکار؛ کیمیاگران علیه انتقامجو
فیلم لایو اکشن کیمیاگر تمام فلزی: انتقام اسکار Fullmetal Alchemist: The Revenge of Scar دومین قسمت از سه گانه اکشن، ماجراجویی و فانتزی کیمیاگر تمام فلزی است که توسط فومیهیکو سوری کارگردان 58 ساله ژاپنی ساخته شده است.
این سهگانه بر اساس مانگای پرطرفداری به همین نام نوشته هیرومو آراکاوا ساخته شدهاست.
رویوسکه یامادا (ادوراد)، سوباسا هوندا (وینری)، دین فوجیوکا (روی) بازیگران اصلی این فیلم هستند و صداپیشه نقش آلفونس، اتم میزوییشی است.
قاتل سریالی از کیمیاگران چه میخواهد؟!
ادوارد و آلفونس الریک دو برادر کیمیاگر که در قسمت قبل به دنبال سنگ فلسفه برای نجات خود بودند، این بار با قاتل عجیبی روبرو هستند که کیمیاگران شهر را یک به یک از بین میبرد. این دو برای یافتن این قاتل که زخم عجیبی روی پیشانی دارد شروع به جستجو میکنند. در ادامه رازهایی شوم درباره کیمیاگران برملا میشود.
مانگای پر طرفدار در راه سینما
مانگای بسیار پر طرفدار کیمیاگر تمام فلزی توسط هیروما آراکاوا بین سالهای 2001 تا 2010 نوشته شده و به دنیای علاقهمندان به کمیک استریپهای ژاپنی عرضه شد. این مانگا به زودی طرفداران زیادی پیدا کرد و سریال انیمهای به همین نام در سال 2003 با سرپرستی فیلمنامه آرکاوا ساخته و منتشر شد. در سال 2009 و پس از اینکه تقریبا مانگا به انتها رسیده بود، سریال دیگری با همین داستان ولی با روندی متفاوتتر و البته جذابتر به نام کیمیاگر تمام فلزی: انجمن برادری Fullmetal Alchemist: Brotherhood ساخته و منتشر شد که حتی بیش از نسخه قبلی طرفدار و دنبالکننده پیدا کرد.
در سال 2017 فومیهیکو سوری اقتباسی سینمایی و لایو اکشن از این مانگا را ساخت. داستان فیلم تقریبا با داستان مانگا یکی بود و چهار جلد از مانگا را پوشش میداد. با اینکه خروجی کار خیلی مورد استقبال طرفداران انیمه و مانگا قرار نگرفت ولی سوری برای سال 2022 دو قسمت بعدی آن را هم برنامهریزی کرد.
کیمیاگری برای زندهکردن مادر
در قسمت اول این مجموعه سه قسمتی با دو برادر به نامهای ادوارد و آلفونس الریک آشنا میشویم. آنها قصد دارند با استفاده از کیمیاگری و جادوی سیاه، مادر تازه درگذشته خود را زنده کنند. چیزی که برادران از آن بیخبر بودند این بود که در جادوی سیاه قانون مبادله وجود دارد. یعنی در ازای به دستآوردن چیزی، باید چیز با ارزشی از دست بدهند. در حین زندهکردن مادر، همه چیز به هم میریزد. آلفونس جسم خود را کاملا از دست میدهد و ادوارد هم یک دست و یک پایش نابود میشود. ادوراد روح برادر را در یک ربات فلزی میدمد و برا خودش دست و پایی مصنوعی میسازد. ادامه فیلم تلاش آنها برای یافتن سنگ فلسفه است که قانون مبادله را بی اثر میکند.
فرمت لایو اکشن برای روایت مانگا
مانگا کمیک استریپهای ژاپنی هستند که داستانهایی بسیار متنوع و دنیاهای جذابی را معرفی می کنند. این سبک ادبی در ژاپن و کل دنیا بسیار پرطرفدار است و دنبال کنندههای زیادی دارد.
آنها انیمه انیمیشنهای دوبعدی خاص ژاپنی هستند که نمونههای سریالی زیادی از آن در سالهای گذشته از تلویزیون دیدهایم.
معمولا مانگاها یکی از منابع اقتباس جذاب انیمهها هستند. همنشینی مانگا و انیمه همیشه اتفاقات جذابی برای طیف طرفداران خاص آن رقمزده است.
کارگردان فیلم کیمیاگر تمام فلزی دست به ریسک بالایی زد. او فرمت لایو اکشن را برای روایت این مانگا انتخاب کرد. مانگایی که دو سری سریال انیمه پرطرفدار و جاافتاده را نیز در کنار خود داشت. در فرمت لایو اکشن ترکیبی از بازیگران واقعی و شخصیتهای انیمیشن در کنار هم قرار می گیرند.
نفرین مانگا در سینما
سریالهای انیمه به دلیل بازبودن دستسازندگان برای نزدیکشدن به فضای مانگا و زمان زیاد روایت داستان، معمولا اقتباسهای موفقتری از نسخ سینمایی شدهاند. تلاش سازندگان برای سینماییکردن انیمه/مانگاها معمولا شکست خوردهاست.
به دلیل وجود عناصر و اتفاقات غیرواقعی در مانگاها، تولید فیلم سینمایی از آنها کار سختی است. این سالها معمولا برای برگردان سینمایی مانگا از گونه لایو اکشن استفاده میشود که امکانات بیشتری برای روایت اتفاقات هیجانانگیز و جادویی آن در اختیار سازندگان قرار میدهد.
فیلمهای سینمایی زیادی بر اساس این داستانها چه در ژاپن و چه در هالیوود ساخته شدهاند. معمولا در این فیلمها سعیشده عناصر ژاپنی و غربی همزمان وجود داشته باشد یلکه مخاطبان سرتا سر دنیا ارتباط بیشتری با آن برقرار کنند. همین موضوع و خلاصهشدن داستان پر جزییات مانگا در زمان کوتاه فیلم سینمایی، باعث شدهاست که طرفداران مانگا زیاد با آن رابطه برقرار نکنند. از طرفی هم چیز زیادی از فضا و داستان دستگیر مخاطبان عام سینما نشود.
البته چند عنوان از این لایو اکشنها با استقابل خوبی روبرو شد و توانست نظر مانگابازان را به خود جلب کند. این موضوع باعث شد که معمولا وسوسه تولید لایو اکشن از مانگا وجود داشته باشد.
خیز کارگردان ژاپنیساز برای کیمیاگر تمام فلزی
فومیهیکو سوری کارگردان 58 ساله ژاپنی که پیش از این سهگانه چند فیلم دیگر با موضوع مانگاهای ژاپنی در کارنامه دارد، اینبار دست به ریسک بالایی زد. همانطور که گفتیم در مجموع طرفداران مانگا خیلی از خروجی کار و به خصوص در مقایسه با سریالها، راضی نبودند ولی همیشه این وسوسه برایشان وجود دارد که بازسازیها را ببینند و با دنیای مورد علاقهشان خاطرهبازی کنند.
سوری در قسمت دوم به سراغ ماجرای اسکار انتقام جو رفت و برادران را مقابل چالش جدیدی قرار داد. اما نتوانست چه در بعد شخصیت پردازی و چه در بخش های فنی خروجی قدرتمند و ماندگاری ارایه دهد.
بازیگران ضعیف در کنار تدوین و کارگردانی دمدستی باعث شد که فیلم برای مخاطبان عادی هم جذاب نباشد و نتوانند با دنیای آن ارتباط برقرار کنند.
فیلم از گردنه همیشگی لایو اکشنهای مانگا عبور نکرد و در برزخ میان انیمه و فیلم گیر کرد. یعنی نه طراوت انیمه در آن وجود دارد و نه جادوی سینما در رگهایش.
اکران قسمت سوم دو ماه پس از قسمت دوم
سومین قسمت از این مجموعه با نام Fullmetal Alchemist: Final Transmutation دو ماه پس از قسمت دوم منتشر شد. در این قسمت سرانجام قهرمانان قصه را میبینیم.
فیلم کیمیاگر تمام فلزی: انتقام اسکار Fullmetal Alchemist: The Revenge of Scar را از کجا ببینیم؟
تماشای این فیلم لایو اکشن پرحادثه با کیفیت HD و زیرنویس فارسی از رسانه پلانو برای دوستداران مانگا و انیمه تجربه شیرین و لذتبخشی خواهد بود. با پلانو همراه باشید و از تماشای آنلاین فیلم لذت ببرید.
سخن آخر
در هر ژانری که طرفدار فیلمهای سینمایی باشید پلانو سینمای اختصاصی شما است. فیلمی شبیه یک «کیمیاگر تمام فلزی» را بپسندید یا طرفدار فیلمی مانندقاتلان ماه کاملباشید، پلانو با افتخار میزبان شما است.